Moi, mitä etsit?

search
Olut, Tietoa oluesta, Oluttrendit:

Ideasta tuoppiin – näin trendistä syntyy uutuusolut

Oluttrendien ennustaminen on joskus yhtä haastavaa kuin sään povaaminen. Uusia tuulia voi kuitenkin aistia, kun seuraa, mitä koko yhteiskunnassa tapahtuu, sanoo Tampereella sijaitsevan Hartwallin Maltti-panimon panimomestari Max Crawford.

Uusien oluiden kehittämisessä ei ole kyse vain oluesta, vaan prosessiin vaikuttavat monet ympäröivän maailman ilmiöt: muu kuluttaminen, kulttuuri sekä ruoka- ja ravintolatrendit. Ne kaikki heijastuvat siihen, millaista juomaa tuoppeihimme haluamme, tamperelaisen Maltti-panimon panimomestari Max Crawford selittää.

Keskeisintä on tietenkin seurata alan trendejä, testata muiden panimoiden oluita ja haistella, mihin suuntaan ollaan menossa.

”Yleensä uuden reseptin luominen alkaa tutkimalla, mitä muut ovat tehneet samassa genressä. Luen julkaisuja oluista ja tulevista trendeistä”, Crawford kertoo.

Mikä oluttrendeissä kiinnostaa nyt ja mihin ala on menossa – katso panimomestari Max Crawfordin haastattelu

Murrokset ja nostalgia luovat trendejä

Yksi tämänhetkisistä trendeistä on humalahakuisen juomisen vähentyminen eli sober curious -ilmiö. Juomatapojen muuttuminen on kasvattanut alkoholittomien ja matala-alkoholillisten oluiden suosiota. Niiden maulta vaaditaan paljon, ja mitä laadukkaampia alkoholittomat ja miedot oluet ovat, sitä enemmän ne kiinnostavat kuluttajia.

Toinen kiinnostava trendi kumpuaa nostalgiasta. Menneet vuosikymmenet ja omaan kokemusmaailmaan nojaavat tuotteet vetoavat ihmisiin, etenkin epävarmoina aikoina. Koronan aiheuttama yhteiskunnallinen murros sai kuluttajat hakemaan turvallisuuden tunnetta leipomisesta ja retroruoista, ja ilmiö heijastuu myös olutmaailmaan.

”Kun maistat olutta, joka maistuu samalta kuin vaikkapa suklaapatukka lapsuudessasi, todennäköisesti haluat sitä lisää.”

Pastry-oluiden suosio perustuu nostalgiaan ja sen herättämiin positiivisiin tunteisiin. Jälkiruokatyylisissä pastryissa maistuvat esimerkiksi jäätelön, makeisten tai leivonnaisten aromit eli samat maut, jotka liitämme mielessämme menneisiin, lämpimiin ja turvallisiin hetkiin.

Tuhdit pastryt ovat suosittuja etenkin Yhdysvalloissa, ja Crawford uumoilee trendin vahvistuvan myös Suomessa. Hän veikkaa, että kuuluisat jäätelö- ja makeisbrändit tulevat tekemään yhteistyötä panimojen kanssa.

Trendi voi yllättää ammattilaisenkin

Tosinaan trendit ja niiden kierto yllättävät ammattilaisenkin. Näin on käynyt esimerkiksi IPAn ja sen eri variaatioiden kohdalla.

Sitruksisen kirpeät New England IPAt hurmasivat olutpiirit viitisen vuotta sitten, ja buumin voimakkuus yllätti monet olutasiantuntijat. Yhtä hämmästyttävää oli se, miten nopeasti Indian Pale Ale -tyyliin humaloitu, mutta tumma Black IPA nousi hitiksi. Black IPAn suosio kuitenkin hiipui nopeasti ja ennakoimattomasti kevyempien tyylien, kuten terästettyjen seltzer-kuplavesien tieltä.

Crawford on seurannut näiden trendien läpilyöntejä ja laantumisia kiinnostuneena, toisinaan myös ällistyneenä.

”Ennen kuin NEIPAt tulivat, kukaan ei ollut edes tosissaan tarttunut tyyliin. Black IPAt taas olivat iso juttu puoli vuotta ja katosivat sitten täydellisesti. En olisi veikannut neljä vuotta sitten, että smoothie seltzereistä tulee trendi ja ihmiset rakastuvat niihin.”

Trendien ennustaminen ja luominen vaatii oluentekijöiltä yhteistyötä. Crawford ei suhtaudu kollegoihinsa kilpailijoina, vaan innoittajina. Uuden idean kehittely alkaakin usein aivoriihellä toisen oluentekijän kanssa.

”Jos haluat tehdä tietynlaisen oluen, alalta löytyy aina joku, joka auttaa ja antaa jonkinlaisen suunnan, johon kulkea ja kertoo omista virheistään.”

Mitä juomme huomenna?

Entä mitä Max Crawford uskoo suomalaisten juovan lähitulevaisuudessa?

”IPAa edelleen, koska kuluttajat pitävät katkerista ja aromaattisista oluista. Luulen, että tulemme näkemään myös useita erilaisia tapoja tehdä lageria.”

Maailmalla povataan esimerkiksi savulagereiden suosion kasvua. Uusien reseptien ja mausteiden lisäksi koko lagertuotannon rakenne ja oluttyppin imago ovat muuttumassa. Suuret, lagereistaan tunnetut olutvalmistajat tuottavat jo nyt craft- eli pienpanimo-oluita. Crawford uskoo, että craft-trendi voimistuu entisestään, ja samalla janojuomaksi mielletyn lagerin arvostus kasvaa.

Crawfordin pyörittämä Maltti-pienpanimo on esimerkki tästä suuntauksesta. Lager on yksi panimon suosituimmista oluista, ja sitä voidaan johtaa suoraan tankista viereisen tap roomin hanaan. Näin asiakas näkee Crawfordin työssään panimossa ja saa kokemuksen paikan päällä valmistetusta, uniikista oluesta.

Trendeistä huolimatta tietyt vuodenkiertoon ja juhliin liittyvät mieltymykset tuskin katoavat koskaan. Kesällä ja saunajuomana nautitaan raikkaita lagereita, hapanoluita ja vehnäoluita sekä alkoholittomia ja matala-alkoholillisia oluita. Talvella ja tuhtien liharuokien kanssa taas maistuvat tummat, maltaiset ja vahvat oluet.

Oli vallitseva trendi millainen tahansa, Crawford rohkaisee ihmisiä luottamaan ennen kaikkea omaan makuunsa.

”Paras olut on se, mistä juuri sinä pidät.”